Dotacja oświatowa jest dotacją roczną.
Otrzymane środki należy rozliczyć w roku, w którym zostały otrzymane. Tak
stanowi prawo.
W przypadku, w którym placówka nie będzie
w stanie rozliczyć w całości otrzymanej dotacji, nierozliczona kwota dotacja
powinna zostać zwrócona do gminy. Zwrot będzie również konieczny, jeżeli
placówka poda w comiesięcznym wniosku dotacyjnym niewłaściwą (wyższą) liczbę
dzieci.
W tych dwóch przypadkach zwrot jest zgodny z prawem.
Jednak w żadnym z powyższych przypadków, Gmina
nie ma prawa potrącić kwoty należnej do zwrotu z dotacją wypłacaną w roku
następnym. Działanie takie jest niedopuszczalne i niezgodne z prawem.
Zwrot dotacji następuje w trybie przewidzianym
w art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i podlega rygorom postępowania
administracyjnego. Oznacza to, gmina musi każdorazowo podjąć decyzję
administracyjną w sprawie zwrotu dotacji. Od decyzji takiej służy odwołanie do
organu wyższego stopnia.
Stanowisko Sądu Administracyjnego w Łodzi (I
SA/Łd 742/12):
“W
demokratycznym państwie prawnym, jakim jest Rzeczpospolita Polska, nie jest
dopuszczalna sytuacja polegająca na tym, że protokół kontroli prawidłowości
wykorzystania dotacji udzielonej z budżetu samorządu terytorialnego,
sporządzony przez kontrolującego upoważnionego przez organ dotujący i
stanowisko odpowiedniego organu jednostki samorządu terytorialnego będące
odpowiedzią na ewentualne zastrzeżenia dotowanego do protokołu kontroli,
miałyby definitywnie kończyć spór co do prawidłowości wykorzystania dotacji. Spór
taki musi być w razie konieczności poddany kontroli organów sądowych, a więc
sądu powszechnego bądź sądu administracyjnego. Ponadto w razie niezwrócenia
dobrowolnego dotacji przez dotowanego, przy założeniu, że dotacja powinna
zostać zwrócona, organ dotujący powinien mieć możliwość odzyskania należnej,
podlegającej zwrotowi dotacji. Taka możliwość pojawi się wtedy, gdy organ
będzie uprawniony do wydania aktu administracyjnego mogącego być podstawą
przeprowadzenia egzekucji, w szczególności do wydania decyzji lub gdy spór co
do obowiązku zwrotu dotacji będzie zakończony wyrokiem sądu powszechnego.
(...) Jakkolwiek przepis ten (art 61
ustawy o finansach publicznych) określa właściwość organów do wydania decyzji,
ale jednocześnie na podstawie art. 60 pkt 1 i art. 61 tej ustawy można
wywodzić, że intencją ustawodawcy było to, aby wymieniony w przepisie organ
wydawał decyzję o zwrocie takiej dotacji, która zwrotowi podlega, za wyjątkiem
sytuacji uregulowanych w odrębnych przepisach (art. 220 ustawy o finansach
publicznych) lub w innych ustawach."
Stella
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz